Preuve d’action un portrait 2017 est le résultat de gestes quotidiens, soit des marques répétées à 35 reprises tracées directement du corps de l‘artiste et rendus abstraites par la répétition et le processus. Cette exposition montre 13 épreuves sur les 35 impressions. La première épreuve témoigne qu’un seul trait et la dernière épreuve en montre 35.
Chaque jour les traits sur la plaque ont été dessinés et rongés dans l’acide uniquement basés sur les traits du jour précédent produisant une abstraction éloignée de l’original, comparable au processus de rappel de souvenir, le jeu de téléphone ou palimpseste.
Sam Kinsley est un artiste interdisciplinaire travaillant en performance, dessin, installation, estampe et céramique. À travers ces médiums, Kinsley examine le pouvoir et l’autorité du portrait. Elle vit présentement à Halifax où elle a étudié à NSCAD.
Kinsley a reçu du financement de Arts Nova Scotia pour revenir à Imago en juin 2017 en vue de continuer à travailler cette série qu’elle a entamée durant une première résidence en 2016.
Evidence of Action is the evidence of a daily action, repeated 35 times, using marks traced directly from my body abstracted through repetition and process. Displayed is selection of 13 prints from 35. The first day of printing shows evidence of only a single etch, the final 35.
Each day the marks on the plate were drawn and etched based only on the marks of the previous day, not the original tracing, causing the marks to become abstracted and distanced from the original, similar to that of recalling a memory, game of telephone or palimpsest.
In my practice I employ the ways I am defined in society to create my own systems of self description; my economy, physicality, and culture translated into self-portraits. I use my personal self-care and beauty rituals as routine collection methods, documenting the evidence of my physical existence. The accumulated matter; hair, finger and lip-prints are used for creating drawings, prints, installations, and performance. By ritualizing these routine, mundane tasks I seek to take authority over how I am portrayed, and to exercise my ability to self identify.
Through these drawings and prints, I aim to portray my ageing feminine body in ways that are subtle, beautiful, systematic, and unusual; to create a series of portraits that are abstract, yet specific and representative. They are evidence of rumination on personal, perceptions of beauty, value, worth, and labour.
Kinsley received funding from Arts Nova Scotia to return to Imago in June 2017 to continue work on Evidence of Action, a project she first started during a previous residency in 2016.